neděle 20. ledna 2008

Certifikát kvality - česky

Quality Label : MUSIC HELPS US LIVE


Popis:
Název projektu: Music helps us live
Školy a země v partnerství: gymnázium Česká Lípa / The Czech Republic/ a Kavasila High School / Řecko/

Jména učitelů a koordinátorů: Mgr. Hana Homolová / hudební výchova/, Mgr. Eva Pazourková / výtvarná výchova/, Mgr. Naděžda Kadlecová/ anglický jazyk- koordinátora projektu/, na řecké straně- Katerina Mavroudi / hudební výchova/, Eleni Kostopoulou / anglický jazyk a koordinátora projektu/, učitelé výtvarné výchovy v Kavasila High School./

Odkazy na web školy: www.gym-cl.cz/ anglická sekce- activities- eTwinning programmes in our school.

Věk a počet studentů na obou stranách : 16 studentů v základních dvojicích. Věk českých studentů je 12 let. Řečtí studenti jsou ve věku 12-15 let. Dále studenti malující – věk 14 let na české straně.

Počet zapojených učitelů na české straně – hudební výchova, angličtina, výtvarná výchova, ICT- celkem 4

Plánovaná doba trvání projektu: jeden školní rok
Jazyky: anglický, doprovodné český, slovenský, řečtina

Stručný obsah projektu: Jedná se o hudební projekt, ve kterém si budou děti vyměňovat folkové písně a budou se informovat o jejich vzniku a historii. Zároveň si budou psát na další témata, aby se lépe poznaly. V hodinách výtvarné výchovy budou další děti písně ilustrovat a v hodinách anglického jazyka je budou překládat do angličtiny.

Výstupy: Finální výstup by měl být zpěvník v několika podobách. V papírové, elektronické a filmové. Na závěr školního roku děti znovu zazpívají všechny písně a tyto budou nafilmovány.

Odkazy: http:// twinspace.etwinning.net/launcher.cfm?lang=en&cid=9069
http:// et-friendship.blogspot.com
http:// twins.ceskalipa.org
www.gym-cl.cz


Využití ICT při realizaci projektu:

Na začátku si děti vyměnily introduction letter, aby se lépe seznámily. Hned po uznání projektu jsme všechny děti přihlásili do Mého týmu v twinspace. První píseň se týkala řeky a na české straně se jednalo o píseň podle osnov zpěvníku pro sedmý ročník Hluboký široký. To nás vedlo k tomu, že jsme se zároveň zabývali zeměpisnými informacemi o řekách u nás a v Řecku. O jejich významu kladných ale i záporných stránkách. Píseň jsme nazpívali dvojím způsobem. Jedním z nich bylo použití diktafonu a následně byla píseň nahrána pomocí programu EVOCA. Kvalita nebyla příliš dobrá, ale na začátek to šlo. Píseň jsme přeložili do angličtiny a zároveň jsme ji přes EVOCU pomalu namluvili česky. Dále jsme do fotogalerie v twinspace přidali noty písně s textem. Řekové pracovali na své písni o řece Potame mu stejných způsobem. Jiná skupina dětí píseň poslouchala v hodině výtvarné výchovy a namalovala k ní ilustrace pastelkou. Řecké děti malovaly svou největší řeckou řeku a i ony naskenovaly své výkresy do fotogalerie projektu v twinspacu. Další písně probíhaly podobným způsobem. Zdokonalovali jsme se v nahrávkách a děti přišly na to, že nejjednodušší bude používat MP3 přehrávač, který si jedna z kolegyň okamžitě zakoupila. Též jsme použili video z fotoaparátu Kodak, které jsme použili jako takové v Quick time Player a konvertované do Windows Movie Maker Podařilo se nám natočit video menší než 5 Mb, které jsme mohli dát jako přílohu do twinspacu. Další písně byly Pásli ovce valaši a Darmo sa ty trápíš. Naučili jsme se též hledat verze MP3 na internetu a dávat je do projektu. Nezbytné bylo naučit se obsluhovat scanner a umět obrázky zmenšovat na patřičnou velikost. Koordinátora projektu Mgr. N. Kadlecová absolvovala další kurz počítačové gramotnosti, tentokrát Multimediální techniku,, což se výborně hodilo do našeho projektu.


Výsledky a přínos

Největší přínos z hlediska studentů je používání ICT nástrojů, softwaru v twinspacu a navázání přátelských vztahů s dětmi z Řecka. I pedagogové se museli naučit nové techniky, již výše zmíněné a zároveň museli přijmout fakt, že se mohou hodně naučit přímo od dětí, což se také stalo./ orientace na internetu v oblasti hudby, používání přehrávače MP3./

V oblasti kompetencí nesmíme zapomenout na Kompetenci k učení. Nabídli jsme žákům řadu aktivačních metod, které zvýšili jejich zájem o hudební výchovu a anglický jazyk. V kompetenci k řešení problémů jsme jim dali možnost vyřešit problém nahrávání písní a i další práce v twinspacu vyžaduje, aby překonávali různé obtíže a kriticky hodnotily svou práci. Někdy je třeba práci neúspěšnou předělat.
Kompetence komunikativní- zde se děti učily pracovat s textem českým a anglických, srozumitelně mluvit a zodpovědně píseň zazpívat.
V kompetenci sociální a personální se děti učily pracovat v týmu, uznávat jeden druhého, přijmout fakt, že ne každý může dělat vše. / např. Matěj hrál na housle a všichni jej povzbuzovali, i když se mu to třeba na po prve nepodařilo/ Pro mě jako koordinátoru má projekt veliký přínos zejména ve vzájemném vztahu s mými žáky.


Začlenění do učebního plánu:

Při tvorbě projektu jsme vycházeli z učebného plánu hudební výchovy pro sedmý ročník. Výtvarná část projektu též vychází z osnov pro základní školu, které lze modifikovat podle potřeby. V anglickém jazyce jsme se drželi plánu konverzace a překlady písní jsme brali jako práci s textem a překlad, což je nedílnou součástí každého ročníku.
Projekt koresponduje se vzdělávacími cíli, jak už bylo řečeno a též se vzdělávacím programem školy, do něhož je začleněno projektové vyučování v průřezových tématech školy. Například Evropa a svět nás zajímá, multikulturalita, sebekontrola a mezilidské vztahy, kulturní diference a etnický původ, sebepoznání a seberegulace a mediální výchova- presentace našich výsledků a práce ve fóru twinspacu.

Projekt se nám podařilo začlenit do hudební výchovy, výtvarné výchovy, angličtiny, výpočetní techniky a do zeměpisu a dějepisu.

Evropské dimenze:
Projekt je už od své podstaty jedinečnou příležitostí, jak dětem přiblížit jižní Evropu a řecký národ, který mnozí znají jen z turistických míst, když v létě s rodiči navštíví Řecko. Protože s řeckou školou Kavasila High school spolupracujeme od úplného počátku eTwinningu a již několikrát jsme byli úspěšní, i starší projekty nám slouží k tomu, abychom dětem Řecko přiblížili. Jako příklad vysvětlení multikulturality nám posloužily vánoční svátky, které jsou tak rozdílné v Řecku, že se děti nestačily divit. Využili jsme těchto svátků k tomu, že jsme si vyměnili vánoční videa a přání do nového roku.
Co se týká evropské problematiky, naše děti si uvědomily, že technické vybavení naší školy je na špičkové úrovni a že jejich možnost účastnit se různých projektů po internetu je daleko jednodušší než pro jejich řecké kamarády. Musely přijmout tento fakt a tolerovat frekvenci dopisů z řecké strany.


Inovace a kreativita

Myslím si, že tento projekt je v každém případě znovu použitelný a bylo by velice zajímavé pokusit se jej příští rok realizovat s jinou zemí. Projekt považuji za inovativní z toho důvodu, že hudební výchova v sedmé třídě nepatří mezi nejoblíbenější předměty. Mnoho dětí se stydí zpívat, lidové písně neuznávají, objektem jejich zájmu jsou zcela jiné skladby, které poslouchají ze svých MP3 celé hodiny. Studenti, kteří se účastní tohoto projektu získali zcela jiný vztah k vybraným písním. Velice zodpovědně přistupovali k jejich nácviku a prožili spoustu legrace při jejich překladu do angličtiny. Též natočené video vzbudilo jejich zájem a tak danou píseň slyšeli mnohem častěji, než při tradiční výuce. Mohli se též uplatnit žáci, kteří hrají na hudební nástroj. V našem případě to byla zobcová flétna a housle.


Udržitelnost

Do projektu byli zapojeni žáci tercie B, kteří ilustrují naše vybrané písně a samozřejmě je projekt zajímá, takže jsou průběžně informováni. Další učitelé- výtvarná výchova a ICT.
Projektu jsme zajistili publicitu na školním webu, na hlavní chodbě školy je umístěna nástěnka, která průběžně informuje o všech projektech, které ve škole běží. V září, během eTwinningového týdne, byli všichni ve škole informování o probíhajících projektech. Další publicita probíhá na stránkách blogu, který píšeme společně s dalšími učiteli, kteří spolupracují na projektech.


Celková kvalita

Za největší přínos projektu považuji motivaci žáků, jejich zdokonalení v používání softwaru twinspacu. Vzájemný vztah mezi žáky a pedagogy, kteří na projektu pracují. To, že děti nezneužívají přátelského vztahu, ale na druhé straně se nebojí svěřit se svými problémy a mezi námi vznikly velice komunikativní demokratické vztahy. Došlo k velice pevné důvěře, která se projevila tím, že jsem musela dětem změnit práva používání twinspacu z uživatele na administrátory. Došlo k tomu po té, co jim bylo znemožněno přidávat příspěvky do fotogalerie a do hudební složky. Děti se zavázaly, že svých nových práv nezneužijí aže budou pracovat pouze na dohodnutých tématech.

Žádné komentáře: